Teorie funkčních stylů, slohových postupů a slohových útvarů 1

Verze 10/2019, úprava 9/2021

Na každou otázku (s výjimkou otázky č. 9) je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání.

 


Zadej příjmení a jméno:
  1. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost.

    A. V létě 2004 podstoupila soška důkladné „vyšetření“ na tomografu. Důvod k tomu byl podle archeologů jasný: od jejího nalezení uplynulo 80 let a jen čtyřikrát se badatelé pokusili zjistit, z čeho je přesně vyrobena. Poslední výsledky potvrdily, že plastika je z jemné hlíny smíchané s vodou. Objevil se také pikantní detail: na hýždích sošky se zachoval otisk prstu dítěte starého asi deset let.

    B. Při nálezu soška ležela ve zbytcích pradávného ohniště rozlomená na dva kusy, které zpočátku ani nevypadaly, že patří k sobě. Teprve po očištění se ukázalo, že celek se podobá ženské postavě. Byla rozlomena na dva kusy ležící asi 10 cm od sebe.

    C. Soška byla nalezena 13. července 1925 v popelišti v horní části pravěkého naleziště mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem.

    D. Věstonická venuše je keramická soška nahé ženy vyrobená z pálené hlíny pocházející z mladého paleolitu a datovaná do období 29 000 – 25 000 př. n. l. Patří tak k vůbec nejstarším ukázkám umělecké tvorby tohoto druhu, a to celosvětově. Je 11,5 cm vysoká a v bocích 4,3 cm široká.

    E. Jedná se o sošku s výraznou stylizací obličeje (pouze oči jsou naznačeny krátkými šikmými rýhami), nepřítomností krku, mohutností povislého poprsí (levé ňadro je větší) a boků. Na zadní straně jsou patrné rýhy znázorňující patrně tukové zářezy.

    1. A - B - D - C - E
    2. D - E - B - E - C
    3. D - A - B - E - C
    4. D - E - C - B - A
    5. D - A - B - C- E

  2. Uveďte, který slohový postup ve všech částech textu v otázce č. 1 převládá.
    1. vyprávěcí
    2. výkladový
    3. charakterizační
    4. úvahový
    5. popisný

  3. Která z následujících úprav výchozího textu nejlépe odstraňuje jeho významovou nejednoznačnost?

    Obrovské ledové kry vlečou lodě z kotvišť na ruském Dálném východě do Severního ledového oceánu. Z původně 29 plavidel bylo už dvacet z područí ledu vyproštěno.

    1. Lodě z kotvišť na ruském Dálném východě vlečou obrovské ledové kry do Severního ledového oceánu.
    2. Na ruském Dálném východě jsou loděmi vlečeny obrovské ledové kry z kotvišť do Severního ledového oceánu.
    3. Obrovskými ledovými krami jsou vlečeny lodě z kotvišť na ruském Dálném východě do Severního ledového oceánu.
    4. Z kotvišť na ruském Dálném východě vlečou lodě obrovské ledové kry do Severního ledového oceánu.

  4. Přiřaďte k úryvku v otázce č. 3 slohový útvar.
    1. oznámení
    2. zpráva
    3. výklad
    4. reklama
    5. fejeton

  5. Přiřaďte k úryvku možnost, která jej nejlépe vystihuje.

    Byl profesorem mineralogie na gymnasiu a při každé přednášce se nejméně jednou nebo dvakrát rozzuřil. Ne snad, že by se trápil s žáky, kteří nechápou jeho výklad nebo mu nevěnují patřičnou pozornost a mají proto nevalné učební úspěchy. Takové maličkosti ho neznepokojovaly. Vykládal spíš pro sebe než pro jiné. Byl to sobecký učenec, studna vědy, jejíž rumpál skřípěl, chtěl-li z ní někdo něco načerpat. Byl to prostě lakomec.

    1. neumělecký text, konkrétně ukázka úvahy
    2. neumělecký text, konkrétně ukázka zprávy
    3. neumělecký text, konkrétně ukázka výkladu
    4. umělecký text, konkrétně ukázka vypravování
    5. umělecký text, konkrétně ukázka popisu
    6. umělecký text, konkrétně ukázka charakteristiky

  6. Přiřaďte k jednotlivým ukázkám literární žánr.

    A. Z počátečního Chaosu povstala Gaia a Eros. Země zrodila nebe, Urana plného hvězd.

    B. Král Karel s Buškem z Vilhartic — teď zasedli si k dubovému stolu — ti dva už pili mnohou číši spolu — a zapěli si z plných plic.

    C. Zpychli mužové čeští, vždyť kníže jejich byl ještě mlád, a ďábel vnukl jim do srdce dřív, jako do srdce Jidášovi, zrádci Páně, aby povstali proti svému pánu Václavovi jako Židé proti Kristu. Neboť je psáno, že každý, kdo povstává proti svému pánu, podoben je Jidáši. Ti tedy namluvili Boleslavovi: Bratr Václav tě chce zabít a dohodl se o tom se svou matkou a se svými muži.

    1. romance - legenda - báje
    2. báje - romance - legenda
    3. romance - anekdota - legenda
    4. anekdota - pranostika - román
    5. pověst - báseň - kronika

  7. Rozhodněte, zda jde o ukázku neuměleckého textu.

    Bylo jedenáct hodin večer. V těchto šířkách jsou noci počátkem března ještě krátké. Svítání se mělo projevit až k páté hodině ranní. Bude však hrozící nebezpečí menší, až slunce osvětlí vodní plochu? Nezůstane křehké plavidlo hříčkou vln? Skutečně, loď se může zachránit před potopením uprostřed oceánu, daleko od každé země, na níž by snad mohli trosečníci najít útočiště, jen tehdy, utiší-li se moře a uklidní-li se vichřice.

    1. ano
    2. ne

  8. Určete literární druh uvedeného textu.

    Mne jímá divně květ i list,
    i kdybych nechtěl, musím žít!
    Lze v novém listí naděj číst,
    když piji oddech, mír a klid!

    1. lyrika
    2. epika
    3. lyrickoepické dílo

  9. Charakterizujte úryvek (celkem čtyři správné odpovědi jako výběr ze dvou možností).

    Dušenou zeleninu, majonézu a koření umícháme na kaši. Kaši navrstvíme na připravené krajíce chleba, přidáme ovesné klíčky a přikryjeme druhým krajícem namazaným máslem (máslem nahoru). Zapečeme asi 3 až 6 minut v troubě předehřáté na 100°C.

    1. projev veřejný
    2. projev soukromý
    3. projev mluvený
    4. projev psaný
    5. projev připravený
    6. projev nepřipravený
    7. projev spisovný
    8. projev nespisovný