Teorie funkčních stylů, slohových postupů a slohových útvarů 2

Verze 9/2019, kontrola 10/2021

Na každou otázku (mimo otázku č. 7) je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání.

 

Pozn.: Ukazky_testovych_uloh_prihloha_infobalicku_pro_maturanty_2011-SS.pdf

Zadej příjmení a jméno:
  1. Rozhodněte, zda jde o ukázku uměleckého textu:

    A už jsme tady. Přivítá nás tichý plácek, na kterém trůní mohutný strom a posed. Po strmých schůdcích vyšlápneme už ležérní a vyšpičkovanou chůzí. Zablácené boty sem tam zanechají památku na starém, zešedlém dřevě.

    1. ano
    2. ne

  2. Určete literární druh uvedeného textu:

    Matka zdřímla na úsvitě.
    Dítko vyjeveně hledí -
    v nožičkách mu Smrtka sedí.
    Malá Smrtka, sama dítě,
    na hlavičce věnec bílý,
    ve košilce drobné tílko,
    v ručkách drží hravé sítě
    jako k honbě na motýly.
    A ty ruce jako hůlky,
    žluté jako z vosku čílko,
    místo oček modré důlky.

    1. lyrická báseň
    2. epická báseň
    3. lyrickoepická báseň
    4. lyrizovaná próza

  3. Určete, který slohový postup je kromě postupu vyprávěcího součástí ukázky

    Bezmyšlenkově jsem procházela zapadlé uličky Starého Města s hudbou v uších, když jsem na něj narazila. Naše oči se setkaly jen na vteřinku, ale bylo to tak intenzivní, že jsem jeho pohled cítila i dlouho poté. I když bych si to přála, nestihla jsem zareagovat jinak, než se lehce usmát. On měl však pohotovější reakce a jeho tvář vykouzlila krásně hřejivý úsměv. V té chvíli jsme se však ani jeden na víc nezmohli a každý jsme dál pokračovali ve své cestě. O pár kroků dál mi došlo, že kluk na kterého jsem právě narazila, je vlastně můj ideál. Vysoký krásný kluk sportovní postavy s tmavými vlasy a karamelovýma očima.

    1. popisný postup
    2. charakterizační postup
    3. úvahový postup
    4. výkladový postup
    5. informační postup

  4. Přiřaďte k úryvku možnost, která jej nejlépe vystihuje:

    Petruška a Filip oznamují, že volnost svou za manželské pouto vymění dne 7. května 2014 ve 12:00 hodin na Nové radnici v Brně.

    1. neumělecký text, konkrétně ukázka úvahy
    2. neumělecký text, konkrétně ukázka zprávy
    3. neumělecký text, konkrétně ukázka výkladu
    4. neumělecký text, konkrétně ukázka oznámení
    5. umělecký text, konkrétně ukázka charakteristiky
    6. umělecký text, konkrétně ukázka popisu

  5. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost:

    A. „Kouř!“ volal Harbert. „Sto kroků před námi jsme spatřili mezi skálami kouř!“

    B. Cyrus Smith a Gedeon Spilett doufali, že se bez obtíží dostanou až k potoku, který podle inženýra musel protékat lesem na konci planiny. Náhle spatřili Harberta, jak běží zpět. Pencroff s Nabem zůstali stát mezi skálami.

    C. „Co je, chlapče?“ ptal se Gedeon Spilett.

    D. „Možná. Nesmíme se ukázat, dříve než zjistíme, kdo tam je!“ odpověděl Cyrus Smith. „Bojím se, aby to nebyli domorodci, o které zde nestojíme. Kde je Top?"

    E. „Že by tu byli lidé?“ divil se novinář.

    1. B - A - C - D - E
    2. B - C - A - E - D
    3. A - D - E - C - B
    4. D - E - C - B - A
    5. B - C - A - D - E

  6. Uveďte, který slohový postup ve všech částech textu v otázce č. 5 převládá:
    1. popisný postup
    2. charakterizační postup
    3. úvahový postup
    4. výkladový postup
    5. informační postup
    6. vyprávěcí postup

  7. Určete, které dva druhy charakteristiky jsou v ukázce použity (celkem dvě správné odpovědi):

    Přecházím ke svým zájmům a volnému času, protože i podle aktivit, kterým se jedinec věnuje, můžeme odhalit část jeho osobnosti. Mým nejmilejší koníčkem je zřejmě účinkování v národopisných souborech Rožínka a Groš. Někteří si teď asi pomyslí, zda mě taková činnost může bavit. Jako odpověď nabízím skutečnost, že se tomuto zájmu věnuji již od 1. třídy, tudíž s Horáckem téměř vyrůstám, potkávám spousty nových přátel a strávím čas skoro nejlepším možným způsobem, tj. v kolektivu, kde se mnohým novým věcem přiučím a za pár let předám dál.

    1. charakteristika přímá
    2. charakteristika nepřímá
    3. charakteristika vnější
    4. charakteristika vnitřní

  8. Přiřaďte k jednotlivým ukázkám literární žánr.

    A. Když ponejprv ťali, - dřevo zavzdychalo, - když podruhé ťali, - krev vyprýštila.

    B. Tehdy knížata Konrád a Ota uslyševše, že se biskup pražský odebral ke Kristu, poslali pro bratra Jaromíra, povolali ho zpět z Polska a odpásali mu pás rytířský, a on opět přijal roucho a postřižiny duchovní.

    C. Radosti, ty jiskro boží, - dcero, již nám ráj dal sám! - Srdce vzňaté žárem touží, - nebeský tvůj krásy chrám.

    D. Starý kozák Ilja Muromec strojí a vypravuje se do slavného stolního města Kyjeva, k laskavému knížeti Vladimírovi poprvé na čestné hody.

    1. romance - báje - óda - legenda
    2. báje - kronika - legenda - bylina
    3. balada - bylina - povídka - kronika
    4. romance - legenda - jarmareční píseň - balada
    5. balada - kronika - óda - bylina

  9. Přiřaďte k jednotlivým úryvkům typ textu, který nejlépe vystihuje daný úryvek:

    A. Vezmeme si kulatinu, dlouhou tak, aby se nám dobře držela. Na jednom konci jí ohřejeme do žluta až běla. Konec pak na šířku palce osadíme (osazení = ostré zúžení materiálu), přes roh kovadliny kladivem. Následně pak vytáhneme do úzké špice. A ano, osazená část se na kulatině kove do čtverce.

    B. Vážený pane jednateli, na Vašich webových stránkách jsme zjistili záměr zahájit v tomto roce provoz nového internetového obchodu. Jsme renomovaná přepravní společnost a nabízíme komplexní zajištění dopravy zboží.

    C. Sdružení přátel školy a žáci Střední školy strojní, stavební a dopravní v Liberci ve spolupráci s Domem seniorů ve Vratislavicích nad Nisou uspořádali odpoledne plné zpěvu, tance a divadelních scén.

    1. oznámení - zpráva - reklamní text
    2. návod - nabídka - zpráva
    3. umělecký text - oznámení - reklama
    4. návod - reklamní text - oznámení
    5. popis pracovního postupu - poptávka - zpráva

  10. Vyberte úryvek, který je ukázkou tzv. líčení (subjektivně zabarveného popisu):
    1. Rimmer je dle svých vlastních slov disciplinovaný, organizovaný, naprosto oddaný své práci a vždy má u sebe tužku. Avšak naproti tomu ho lidé považují za naprostého magora a pohrdají jím všichni krom lodního papouška, a to jen proto, že žádného nemají.
    2. Matka zdřímla na úsvitě. - Dítko vyjeveně hledí - v nožičkách mu Smrtka sedí.
    3. Když je krásný teplý den, chodí se koupat k vodě a většinou se tam i opaluje, ale nikdy se nespálí, protože když tam leží trochu déle, ucítí pěkně propečené kuře a honem spěchá domů na oběd.
    4. První malebný den po tolika měsících zimy a sychravého počasí je tu! Vše začalo příjemným hřejivým šimráním na špičce nosu. Poté co jsem otevřel oči, zlatavý obraz tolik vytouženého slunce se mi vryl do sítnice. Neucukl jsem, naopak jsem si ten pocit dlouze vychutnával a s přivřenýma očima jsem celou scenérii pozoroval ještě dalších pár minut z okna mého pokoje.