Teorie funkčních stylů, slohových postupů a slohových útvarů 4

Verze 10/2019, úprava 9/2021

Na každou otázku (s výjimkou otázky č. 7) je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání.

 


Zadej příjmení a jméno:
  1. Přiřaďte k úryvku slohovou charakteristiku.

    Ve dnech 4.-8. 5. se v Praze-Holešovicích konal již 19. ročník strojírenského veletrhu. Potvrdil pozitivnější situaci v ekonomice i optimističtější očekávání průmyslových firem. Zaznamenal zvýšený zájem vystavovatelů a také laické i odborné veřejnosti. Na veletrhu se prezentovalo více než 500 firem.

    1. Jedná se o umělecký text.
    2. Nejedná se o umělecký text.

  2. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost.

    A. Pod plachtami zmenšenými na nejmenší míru mohl škuner zachovávat směr, kterým už tak dlouho plul. Stejně i pouhým trupem zachycoval tolik větru, že se řítil vlnami rychlostí torpédovky. Zatím bylo nejdůležitější to, že při své větší rychlosti mohl unikat vlnám a zachycoval zádí strašné nárazy moře.

    B. Když byli hotovi, vrátili se Briant i Moko k Doniphanovi a ke Gordonovi, aby jim pomohli kormidlovat.

    C. Briant a Moko však prokázali pozoruhodnou obratnost. S pevným odhodláním ponechat si co možno největší počet plachet, aby mohli po čas bouře držet Chrta po větru, podařilo se jim povolit ráhno tak, že se sneslo až na dva metry nad palubu.

    D. V té chvíli se zdvihl palubní poklop podruhé. Jedno z dětí z něho vystrčilo hlavu. Byl to Jakub, o tři roky mladší bratr Briantův.

    E. Cáry přední plachty pak nožem odřízli a její dolní cípy uchycené na ráhnových lanech uvázali na lanové kolíky na palubě. Přitom se oba chlapci desetkrát vystavili nebezpečí, že je vlny smetou do moře.

    1. C - E - A - B - D
    2. D - E - B - E - C
    3. C - A - E - B - D
    4. D - E - C - B - A
    5. C - A - B - E - D

  3. Přiřaďte k úryvku převládající (základní) slohový útvar.

    Ale když jsem vstupoval do strýcovy pracovny, vůbec jsem na všechny ty divy nemyslil. Mou mysl zaujal jen strýc. Byl už vnořen do svého hlubokého křesla potaženého utrechtským sametem, držel v ruce jakousi knihu a s nesmírným obdivem ji prohlížel.

    „To je kniha! To je kniha!“ zvolal. Tento výkřik mi připomněl, že profesor Liddenbrock byl ve volném čase vášnivým sběratelem knih. Staré výtisky však měly v jeho očích cenu až tehdy, jestliže se nedaly sehnat nebo byly aspoň nečitelné.

    1. úvaha
    2. zpráva
    3. výklad
    4. vypravování
    5. charakteristika

  4. Který další slohový útvar je v úryvku č. 3 použit?

    Ale když jsem vstupoval do strýcovy pracovny, vůbec jsem na všechny ty divy nemyslil. Mou mysl zaujal jen strýc. Byl už vnořen do svého hlubokého křesla potaženého utrechtským sametem, držel v ruce jakousi knihu a s nesmírným obdivem ji prohlížel.

    „To je kniha! To je kniha!“ zvolal. Tento výkřik mi připomněl, že profesor Liddenbrock byl ve volném čase vášnivým sběratelem knih. Staré výtisky však měly v jeho očích cenu až tehdy, jestliže se nedaly sehnat nebo byly aspoň nečitelné.

    1. úvaha
    2. zpráva
    3. výklad
    4. vypravování
    5. charakteristika

  5. Přiřaďte k úryvku možnost, která jej nejlépe vystihuje.

    Komba jižní měří 8,8 až 20,5 cm bez ocasu, který dosahuje délky 11,3 až 27,9 cm. Zbarvení na zádech je světlešedé až šedohnědé, spodní strana těla je světlejší se žlutým odstínem. Ocas má podobné zbarvení jako záda, ale jeho konec může být tmavohnědý. Primát žije na stromech. Je aktivní v noci, během dne spí ve skupinách o 2-7 jedincích, které se na noc rozdělí a jednotliví živočichové se pohybují samostatně.

    1. neumělecký text, konkrétně ukázka úvahy
    2. neumělecký text, konkrétně ukázka zprávy
    3. neumělecký text, konkrétně ukázka výkladu
    4. umělecký text, konkrétně ukázka vypravování
    5. umělecký text, konkrétně ukázka charakteristiky
    6. umělecký text, konkrétně ukázka popisu

  6. Přiřaďte k jednotlivým ukázkám literární žánr.

    1. Také ten ostrov sám od sebe jest pevný a lodím nepřístupný, kromě měst Rhetimo a Canea, kteříž dobře opatření jsou, jiní pak velice nebezpeční, což největší příčinou jest, že se Turek o něj nepokouší. Nicméně vždy na páních Benátčanech plat roční několik 1000 dukátův pro pokoj vystrašil, kterýž oni jemu podnes dávají.

    2. Ve věku 12 let jsem se cítil být dosti připraven na samostatný život, a tak jsem se vydával na dlouhé výpravy po našich lesích a polnostech.

    3. Petr vzal ze stolu dopis na rozloučenou a šel si jej prohlédnout proti světlu. Co kdyby se zvýraznily prozatím neviditelné stopy?

    4. Jako jediní jsme přežili epidemii. Teď musíme přijít na to, proč jsme právě my imunní, abychom tento dar mohli zprostředkovat našim dětem.

    1. cestopis - autobiografie - detektivka - postapokalypsa
    2. detektivka - postapokalypsa - autobiografie - cestopis
    3. cestopis - postapokalypsa - detektivka - autobiografie
    4. autobiografie - cestopis - detektivka - postapokalypsa

  7. Charakterizujte úryvek (celkem čtyři správné odpovědi jako výběr ze dvou možností).

    Tady přeci jen byly jakýsi podpůrný věci, jak za starého systému, tak i teď, je podpůrný systém, plus je v Česku zavedeno babičkovství, že jo, to já jsem tam taky neměla bohužel. Ta naše pozice je výjimečná, protože naše pracovní doba je nepravidelná pochopitelně, jsou to ty večery, čili se to musí brát tak, jak to přijde. Ty děti jdou s náma.

    1. projev veřejný
    2. projev soukromý
    3. projev mluvený
    4. projev psaný
    5. projev připravený
    6. projev nepřipravený
    7. projev spisovný
    8. projev nespisovný

  8. Určete, na kterém slohovém postupu je vybudována ukázka:

    Pedro je pohan. Modlí se ke slunci. Neklaní se mu. Pedro se neklaní nikomu. Není hrdějšího tvora na zemi. Neklaní se slunci, ale vyčkává je s hlavou vzhůru, s hřebenem zrudlým nadějí, jako žena vyčkává milence, jako matka vyčkává syna vracejícího se z boje, jako vyčkáváme ty, bez nichž je život jako písek v přesýpacích hodinách. Přijď!

    1. popisný postup
    2. charakterizační postup
    3. úvahový postup
    4. výkladový postup
    5. informační postup
    6. vyprávěcí postup