Teorie funkčních stylů, slohových postupů a slohových útvarů 5

Verze 10/2019, revize 9/2021

Na každou otázku kromě otázky č. 6 je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání.

 


Zadej příjmení a jméno:
  1. Vyberte ukázku informačního postupu:

    1. Zkuste se někdy zastavit a podívat se kolem sebe. Všichni někam spěchají. Dnes je svět založen jen na byznysu, penězích a moci. Priority, jakými jsou rodina, teplo domova a mezilidské vztahy, už mezi námi nemají žádné místo. Možná jen u lidí, kteří jsou na pokraji chudoby a uvědomují si, že rodina je pro ně ta poslední věc, co jim zbyla a váží si jí.
    2. "Nuže, usedněte, moje drahá rodino a především přátele, můžeme jísti. Není třeba už déle čekat. Nikdo přeci nepřijde," přikázal stařešina v lesklém sametovém rouchu a pobídl ostatní, aby se dali do jídla. Pak i on samotný usedl na svoji židli, která byla v čele podlouhlé tabule, na níž se prohýbal nejeden drahý pokrm. Od pečených husiček a nadívaných koroptví zde bylo i vepřové či telecí. Dokonce ani labutě nechyběly.
    3. Ten člověk je můj velmi dobrý kamarád Martin. Je mu 19 let a žije se svou rodinou kousek od našeho domu, a proto se také známe již od dětství. S Martinem jsme chodili do stejné školky a potom také do základní školy.
    4. Každý zákazník dostal na uvítanou malý dárek jako pozornost. Pro všechny hosty bylo též přichystáno menší pohoštění ve formě ochutnávek zdejších potravin a pokrmů. Pro nové zákazníky byl připraven také zábavný program, sestavený z vystoupení různých známějších krajských hudebních i tanečních skupin. Nechybělo ani legrační představení klauna, který mimo jiné rozdával dětem zvířátka z nafukovacích balónků.

  2. Vyberte všechny tři správné charakteristiky uvedeného projevu:

    K lidem má D. velice dobrý vztah. Vždy, když vidí, že někdo potřebuje s něčím pomoci anebo poradit, neváhá a snaží se daný problém vysvětlit, jak jen to jde. Neváhá strávit chvíli jak s Kájou, na kterou si, jak se všichni domníváme, trochu myslí, tak s Rudolfem, který moc moudrosti nepobral.

    1. umělecký text
    2. ústní nepřipravený projev
    3. charakteristika nepřímá
    4. charakteristika přímá
    5. neumělecký text
    6. písemný připravený projev

  3. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost:

    A) To platí nejen mezi žáky samotnými, ale také mezi studenty a učiteli. Škola mě připravuje rovněž na velké životní změny, třeba přechod ze základní školy na střední, z prostředí, ve kterém jsem vyrůstal do úplně nového prostředí velkoměsta. Někteří se domnívají, že střední škola bude mnohem těžší než ta základní, avšak já si myslím, že tomu tak nebude a že mi toho střední škola dá mnohem více než poslední ročníky školy základní.

    B) Dále mi dává celoživotní přátele, bez nichž bych si dnes už život dokázal představit jen těžko. Poskytuje mi též zábavu, ale někdy naopak také zlost nebo smutek, neboť ne každý si spolu ve škole vždy sedne.

    C) Zároveň si ale myslím, že mi nabízí takové vzdělání, které nevyužiji zcela úplně. Na jednu stranu je dobré, že mi rozšiřuje obzory nepřeberným množstvím oborů, ale na tu druhou mi nedává na výběr, kterým z těchto oborů se chci věnovat.

    D) A tak jsem nucen se učit věci, které nejenže mi zbytečné již přijdou, ale opravdu pro mě zbytečné i jsou.

    E) Co mi škola dává? Dává mi vzdělání, jehož důležitost se nedá popřít, protože bych si bez něj v budoucnu nemohl najít povolání.

    1. E - C - D - A - B
    2. E - C - D - B - A
    3. E - D - C - A - B
    4. D - E - B - A - C
    5. D - E - C - B - A

  4. Vyberte slohový postup, který se v ukázce uplatňuje:

    Tuhle situaci zná snad skoro každý. Zažijete něco úžasného nebo naopak příšerného, stane se vám nebo někomu ve vašem okolí hrozný trapas. Prostě jste byli svědky nebo účastníky události, která se musí ihned poslat dál.

    Jen si představte těch několik párů očí, které vás při vyprávění napjatě sledují, pusy otevřené, uši nastražené tak, aby jim ani jedno jediné slovíčko neuniklo. Přímo vám visí na rtech. Ten pocit zbožňujete, protože - málo platné - člověk je odnepaměti tvor ješitný a zájem ostatních lidí mu dělá víc než dobře.

    1. výkladový postup
    2. popisný postup
    3. charakterizační postup
    4. úvahový postup
    5. vyprávěcí postup

  5. Vyberte úryvek, který je ukázkou tzv. líčení (subjektivně zabarveného popisu):

    1. Vysoké panelové domy pyšně shlížejí na silnice, po kterých se prohánějí automobily troubící a kouřící na všechny strany. Ovzduší je znečištěné smogem, vzduch by se dal pod vrstvou oblaků prachu krájet. Člověk tráví v práci celý den, aniž by byl vystaven slunečním paprskům a čerstvému vzduchu. Okolí budov je pokryto asfaltem a betonem. Mohlo by se zdát, že v takovém prostředí snad nemůže, kromě člověka, přežít žádná forma života.
    2. Ve srovnání s předchozími ročníky se zvýšil počet hostů a i díky tomu byla atmosféra velice dobrá. K vidění bylo taneční vystoupení skupiny Dance Dance a celý večer do příjemné nálady hrála skupina Čvajmajs. Hosté si nejvíce pochvalovali velikou nabídku věcí v tombole. Během šerpování tříd bylo o zábavu postaráno, když veselí studenti předváděli vtipné a občas i nebezpečné nástupy.
    3. Častokrát přemýšlím o minulosti, prohlížím si staré fotky a nevycházím z údivu, kolikrát se na nich objevuje člověk, o kterém ani netuším, že tam s námi byl. Možná už tušíš, co ti chci říct. Ano, nepleteš se. Měli bychom se víc dívat kolem sebe, vnímat ostatní. Je to asi opět vina Tvého snílkování. Kolik možností seznámení se skvělými lidmi jsem díky tomu promeškala?
    4. Během svého života sesbíral Pán Zla nepřeberné množství zkušeností. Byl nesmírně inteligentní a geniální bytostí, která rozvíjela sama sebe ve všech směrech. Jeho samostudium je vlastně důvodem toho, že se stal jedním z nejmocnějších kouzelníků všech dob. Ničeho se nebál, jen své smrti.

  6. Přiřaďte k jednotlivým ukázkám slohový útvar:

    A) Pokusím se srovnat a přiblížit Vám dvě její povídky, a to povídku Pan učitel a povídku Divá Bára. Obě povídky mají společné prostředí, odehrávají se na venkově v době minulého století. Dalším jejich společným rysem je pojetí hlavní postavy, hrdiny, kterým je dobrý, milující člověk, schopný obětovat se pro ostatní a navíc citově bohatý.

    B) Tento prozaik, autor románů a povídek založených na důkladné znalosti prostředí, rovněž i spoluautor divadelních her pro ochotníky se narodil 4. října 1910 v Praze do herecké kočovné rodiny.

    C) To, že český jazyk je náš mateřský jazyk, víme všichni a bereme češtinu jako samozřejmost, součást našeho života. Avšak napadlo vás někdy pozastavit se nad knihou? Nad výtečnou českou (nebo i zahraniční) knihou? Jistěže, kniha je pro nás samozřejmostí. Knihy máme už mnoho let. Čteme knihy, píšeme knihy, překládáme knihy.

    D) Sedmizónová sendvičová matrace se vyrábí ve dvojí tuhosti, podle přání zákazníka. Střed jádra matrace je zpevněn pojeným polyuretanem. Nosné vrstvy jsou tvořeny kvalitními elastickými pěnami, které jsou tvarovány do masážních nopů. Matrace je vhodná pro všechny, kteří dbají na řádný a kvalitní spánek.

    1. oznámení - biografie - výklad - nepřímá charakteristika
    2. úřední dopis - esej - posudek - pozvánka
    3. úvaha - inzerát - interview - referát
    4. referát - výklad - úvaha - zpráva
    5. referát - životopis - úvaha - reklama

  7. Přiřaďte k úryvku možnost, která jej nejlépe vystihuje:

    Vzhledem k tomu, že zima již propukla, přináší nám krom sněhu i mnoho onemocnění. Jedním z nich je i chřipka. Pro mnoho lidí je chřipka totéž co nachlazení či angína, což je obecně rozšířený omyl. Chřipka je způsobena viry stejně jako nachlazení, ale liší se způsobem projevu. Angína, která je bakteriálního původu, s chřipkou tedy také nesouvisí.

    Toto česky znějící slovo pochází ze staročeského "chřípěti", jež označovalo chroptění či sípání. Ruská podoba tohoto slova se základem "chrip" byla v 18. století přejata do francouzštiny a němčiny. V dalších evropských jazycích je známa jako "influenza", což pochází z latinského označení "influere" (= vtékat, vlévat se) a používá se i jako odborný název tohoto onemocnění ve zdravotnictví.

    1. umělecký text, konkrétně ukázka úvahy
    2. neumělecký text, konkrétně ukázka zprávy
    3. umělecký text, konkrétně ukázka charakteristiky
    4. neumělecký text, konkrétně ukázka výkladu
    5. umělecký text, konkrétně ukázka vypravování
    6. neumělecký text, konkrétně ukázka úvahy

  8. Určete, který slohový postup je kromě postupu vyprávěcího součástí ukázky:

    Na královském hradě žila kromě královského páru i princezna Gudrun. Byla zlá, ukvičená, měla akné a číst uměla jen ženské časopisy. Taková to byla krása. Jednoho dne se stalo, že do království přiletěl ošklivý drak. I když při přistávání rozbil rypákem dvě věže, nakonec se přece jen nějak dostal na zem a okamžitě požádal princeznu o ruku. Poté o zbytek končetin, nakonec i celé tělo, vše řádně propečené a s tatarskou omáčkou k tomu.

    1. úvahový postup
    2. informační postup
    3. popisný postup
    4. výkladový postup
    5. charakterizační postup