Teorie funkčních stylů, slohových postupů a slohových útvarů 6

Verze 2/2022

Na každou otázku je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání.

 


Zadej příjmení a jméno:
  1. Určete literární žánr následujího textu:

    Když dokončován byl kamenný most Karlův, stavitel jeho zazdíti dal do jednoho z oblouků mostních divotvorný meč, který si přivezl z cest. Byl prý to dar zbožného poustevníka, jenž staviteli vyložil, jakou moc meč má a k čemu je určen. Stavitel dal meč zazdít tajně, takže nikdo neví, kde jej hledati.

    1. životopis
    2. skazka
    3. legenda
    4. kronika
    5. pověst
    6. pohádka


  2. Co je tématem úvodního textu?

    1. stavba mostu
    2. Karel IV.
    3. meč
    4. neznámý stavitel


  3. Vyberte nesprávně určený slohový útvar řečnického stylu (slohový útvar je uveden v závorce za textem):

    1. Milá maminko! Slavíš dnes své padesáté narozeniny v kruhu příbuzných a přátel. (proslov)
    2. Adame a Evo, přijímám váš slib a prohlašuji vás mužem a ženou. (přípitek)
    3. Vážená paní ředitelko, milí učitelé, děkuji za pozvání do Vaší školy, které jsme moje paní i já velmi rádi přijali, protože o této škole jsme už mnoho četli, a musím dodat, že jenom to nejlepší. (projev)
    4. Vždyť vy a vaše strana nemáte nic společného s dělnictvem, jste součástí buržoazie, součástí panující třídy, jste její stranou už i sociálním postavením vás všech. (parlamentní řeč)


  4. Který z následujících úryvků není přepisem ústního nepřipraveného projevu?

    1. Na soutěži Česko hledá SuperStar vydělali všichni. Nejvíc asi pan Simon Fuller, od něhož televize Nova pořad koupila. Byla to právě Nova, nejsilnější hráč na televizním trhu, která vsadila na estrády. Tyto typy pořadů, jež svou atmosférou spadaly do 80. let, zacementovaly život v českém showbyznysu.
    2. A to je právě to, že u nás teda ten výběr je nízkej, jo. Tady máte možnost buďto teda zůstat doma, dokonce dostanete, nějaký takový kapesný dostanete, neříkám, že to dostanete zaplaceno, ale kapesný jo, anebo jít do tý práce. Ale nějaká varianta mezi tím neexistuje, a to, si myslím, že je škoda.
    3. Tady přeci jen byly jakýsi podpůrný, jak za starého systému, tak i teď, je podpůrný systém, plus je tady zavedeno babičkovství, že jo, to já jsem tam taky neměla bohužel. Ta naše pozice je výjimečná, protože naše pracovní doba je nepravidelná pochopitelně, jsou to ty večery, čili se to musí brát tak, jak to přijde. Ty děti jdou s náma.
    4. Tak já mám pocit, že politika vlastně, jestliže někdo se cítí být svobodným občanem, tak zároveň přijímá to, že je členem nějakýho systému, tudíž i politického a že by se měl zajímat. To je jedna věc, která mě tedy trošku trápí, že pořád ještě přetrvává ten systém jednou za čtyři roky strčit do tý urničky něco, teď častějc s tím Senátem, ale vlastně strkat jenom do urničky nějaký svůj hlas.


  5. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost:


    A. K obědu přinesl jakési poškrtané plachty, z nichž vyplývalo, že na Kostku chodí rok od roku méně turistů.
    B. Znovu zopakoval, že turismus je ve svých důsledcích větší hrozba než atomové zbraně.
    C. Josef se sice tvářil, jako by po něm otec chtěl darovat ledvinu, ale pak zalezl do kanceláře, kde strávil celé dopoledne prohrabováním svých papírových hromad.
    D. Josef ten pokles interpretuje jako pozitivní fakt.
    E. Otec přikázal Josefovi, aby mu předložil statistiky návštěvnosti za posledních pět let.

    1. C-E-A-B-D
    2. E-C-A-B-D
    3. A-C-D-E-B
    4. E-C-A-D-B
    5. B-C-A-D-E
    6. E-A-C-D-B


  6. Jaký význam má frazém "Je to u mě jako v hrobě"?

    1. Je tu nuda.
    2. Je u mě ticho.
    3. Nikomu to neřeknu.
    4. Je mi zima.


  7. Vyberte slohový postup, který se v ukázce uplatňuje:

    V popředí vidíme starou prkennou podlahu a na ní nábytek připomínající období secese. Oblý čtvercový stolek se pyšní mohutnou nohou, která se v dolní části dělí na další 3 nožičky, jež pohlcuje tma, a po okrajích stolu jsou přistavěny dvě jakési čalouněné židle s vysokými zádovými opěradly.

    1. vyprávěcí
    2. výkladový
    3. úvahový
    4. charakterizační
    5. popisný


  8. Ve které z ukázek je použita personifikace?

    1. Mluviti stříbro, mlčeti zlato.
    2. Byl chytrý jako opice.
    3. Noc nahlížela do pokoje.
    4. Všichni táhli za jeden provaz.


  9. Který z textů obsahuje rčení?

    1. Mluviti stříbro, mlčeti zlato.
    2. Byl chytrý jako opice.
    3. Noc nahlížela do pokoje.
    4. Všichni táhli za jeden provaz.


  10. Určete literární rod uvedeného textu.


    Když Tánin dopis držel v ruce,
    Oněgin živě dojat byl.
    Nad slovy, vydechlými v muce,
    v roj myšlenek se pohroužil.

    1. lyrický text
    2. epický text
    3. lyrickoepický text