Komentovaný test OSP 2 (část 1)

Testy obecných studijních předpokladů bývají rozděleny na tři části, tři oddíly – verbální, analytický a kvantitativní. Ve verbálním oddíle pracujeme se slovní zásobou a s textem, v analytickém oddíle ze zadaných informací usuzujeme na další možná řešení a kvantitativní oddíl můžeme ztotožnit s matematikou.

V šedých rámcích jsou kurzívou uvedeny komentáře k jednotlivým částem tohoto testu, tj. informace, postupy, nápověda či vysvětlení, které byste mohli nebo měli využít při řešení otázek.

 

Na každou otázku je vždy pouze jedna správná odpověď. Vždy si řádně přečtěte zadání psané modrou barvou.

Hodnocení testu: V rámci přijímacích zkoušek za správně zodpovězenou otázku získáváte 1 bod, za nezodpovězenou otázku je 0 bodů (nezískáváte, ale ani neztrácíte žádný bod). Za nesprávně zodpovězenou otázku -0,25 bodu (pokud je na otázku pět možností odpovědi), -0,33 bodu (pokud jsou na otázku čtyři možnosti odpovědi) nebo -1 bod (pokud jsou na otázku jen dvě možnosti odpovědi). Z toho vyplývá, že se v testech typu SCIO nevyplatí tipovat.

Časová dotace: Na celý test (60 otázek) je při přijímacích zkouškách 60 minut, z toho vyplývá, že 1. část tohoto komentovaného testu rozděleného na jazykovou a matematickou část byste měli mít za 26 min., na druhou část 34 min.

 

1. VERBÁLNÍ ODDÍL

Tímto oddílem testy SCIO začínají. Z významu slova verbální (slovní) vyplývá, že v něm budete řešit úlohy, které se týkají slov a jejich přesných významů, čtení a tomu, jak dobře čtenému textu rozumíte. Úlohy uvedené v tomto oddíle souvisí s tzv. čtenářskou gramotností, tj. s tím, jak dobře umíte pracovat s textem, se slovy a jejich významy.

Některé úlohy zkoumají významy jednotlivých slov, jiné se zabývají významovými vztahy mezi slovy a další se týkají významu textu a pracují s kontextem. Slovo kontext označuje souvislosti a okolnosti, za jakých se dozvídáme nějakou informaci.

Verbální oddíl se skládá z těchto typů úloh: definice, synonyma, antonyma, dvojice, doplňování do vět, práce s textem.

 

1.1 Definice

Nejdůležitější je uvědomit si, co uvedená definice přesně vyjadřuje. Cílem je vybrat z nabídnutých slov to, které má stejný význam. Při řešení definic si pamatujte, že jde často o rozlišení velmi jemných významových rozdílů a že z nabízených slov máte vybrat to, které uvedené definici odpovídá nejlépe a nejpřesněji.

 

V každé z následujících úloh vyberte slovo, které nejlépe odpovídá popisu v zadání.


Zadej příjmení a jméno:
  1. předem odsouzený k nezdaru
    1. hloupý
    2. odvážný
    3. marný
    4. ubohý
    5. bojácný


  2. příležitostná tiskovina, např. reklamní
    1. tablo
    2. upoutávka
    3. noviny
    4. leták
    5. inzerát


  3. osoba připravená někoho zastoupit
    1. představitel
    2. ochránce
    3. právník
    4. ochotník
    5. náhradník

       

      1.2 Dvojice

      U těchto typů úloh na vás čeká dvojice slov, mezi nimiž je nějaký vztah. Při řešení úkolu je nutné správně si tento vztah uvědomit, dobře pochopit a zvolením jedné z nabídnutých možností vhodně a co možná nejpřesněji vystihnout. Ve vztahu dvojic hraje významnou úlohu také pořadí slov.

      Tyto úlohy – dvojice – se zaměřují na schopnost odhalit vztahy mezi slovy a porozumět jim. Jde o to umět se vyhnout posouvání významu mimo hranice toho, co se ve skutečnosti říká.

       

      V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání.



  4. KNOFLÍK : KABÁT
    1. šuplík : skříň
    2. klika : dveře
    3. květina : váza
    4. sklo: brýle
    5. rukáv : svetr


  5. PRÁCE : PLAT
    1. výhra : medaile
    2. semeno : plod
    3. scénář : film
    4. jaro : léto
    5. hlad : jídlo


  6. HLAVA : VLASY
    1. větev : listy
    2. ruka : noha
    3. auto : parkoviště
    4. kniha : stránka
    5. kočka : chlupy


  7. LED : VODA
    1. voňavka : vůně
    2. cukr : karamel
    3. jogurt : mléko
    4. cihla : dům
    5. oheň : plamen

       

      1.3 Doplňování do vět

      Tyto úlohy testují, zda dokážete z textu vyvodit chybějící informace a určit správný kontext. Tato schopnost pomáhá při četbě studijních materiálů, pomáhá správně porozumět tomu, co čtete.

      Ve sdělení v zadání chybí jedno nebo dvě slova. Vaším úkolem je v nabídce najít to slovo (nebo dvojici slov), které se nejlépe hodí do věty (souvětí) v zadání. Zdá se to velmi snadné, ale nabízená slova jsou si často významem hodně podobná. Proto čtěte pečlivě. Nejprve zjistěte, co věta v zadání říká, jaký je její obsah a smysl. Potom postupně doplňujte nabízená slova na vynechaná místa. V případě, že jsou vynechaná dvě slova, nezapomeňte pečlivě zvážit, zda se do věty skutečně hodí i to druhé.

      Mějte na paměti, že hledáte slovo nebo výraz, který se do zadání hodí nejlépe. Často je do věty možné doplnit více možností, ale jen jedna jediná možnost nakonec zapadá do věty nejlépe.

       

      V každé z následujících úloh vyberte slovo či dvojici slov nebo výrazů, která se nejlépe hodí na vynechaná místa ve větě v zadání.



  8. Vědci přišli s ___ návrhem, jak ochránit Zemi před ___ globálním oteplováním.
    1. převratným – naléhavým
    2. ojedinělým – náhlým
    3. netradičním – hrozícím
    4. pozměňujícím – stupňujícím
    5. bezpečným – vážným


  9. Po ___ příchodu jara už v půli února ___ opět noční mrazy.
    1. jistém – udeřily
    2. častém – přišly
    3. brzkém – se uvedly
    4. předběžném – skončily
    5. předčasném – nastaly


  10. ___ týkající se souvislosti mezi nadváhou a kávou jsou nejzajímavější, protože podobné údaje nikde jinde ___.
    1. záznamy – neodhadli
    2. příklady – nepoznali
    3. výsledky – nezjistili
    4. závěry – nechtěli
    5. postupy – nenašli


  11. Jezdectví si dříve mohli dovolit jenom bohatí lidé, ale nyní se stává sportem __ každému.
    1. přívětivým
    2. potřebným
    3. přístupným
    4. vhodným
    5. přizpůsobeným


  12. Demokracie je systém státního zřízení zaručující ___ státu možnost podílet se na ___ státu prostřednictvím zastupitelských orgánů.
    1. občanům – řízení
    2. menšinám – chodu
    3. obyvatelům – vyjednávání
    4. účastníkům – moci
    5. členům – vedení

       

      1.4 Práce s textem

      V těchto úlohách, které se vztahují vždy k nějakému úvodnímu textu, jde především o to, jak dokážete čtenému porozumět. Zda umíte najít a vystihnout hlavní myšlenku textu. Zda poznáte myšlenku, když je řečena jinými slovy. Zda se vyznáte v souvislostech. Dokážete-li v textu najít fakta – to znamená, jestli umíte rozlišit mezi tím, co z textu vyplývá a co už ne.

      Tyto úlohy se nejvíce blíží skutečné studijní situaci, když se učíte něco nového. Je velký rozdíl mezi tím, když si student text přečte a mechanicky si jej zapamatuje (a po čase zapomene), a tím, když student dokáže pochopit podstatu textu a porozumět mu. Právě v tom je často rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným studentem.

       

      V následujících úlohách vycházejte pouze z informací uvedených v úvodním textu. Každou úlohu řešte nezávisle na ostatních.

      Text k úlohám 13 až 16

      Z několika žijících druhů lidoopů jsou mimo šimpanze svou „inteligencí“ člověku nejbližší orangutani. Donedávna byli všichni orangutani považováni za jediný druh se dvěma poddruhy (bornejským a sumaterským). Vědci teprve před několika lety pokročili ve výzkumech a na základě genetických rozborů povýšili oba poddruhy na samostatné druhy, a to i přesto, že morfologicky jsou si oba velice podobné.

      Orangutan bornejský (Pongo pygmaeus pygmaeus) je rozšířen pouze na ostrově Kalimantan, kde je chráněn v několika rezervacích a národních parcích (např. Semenggoh, Sepilok, Tanjung Puting). Jeho současná početnost se odhaduje na posledních 10 až 12 tisíc exemplářů.

      Orangutan sumaterský (Ponto pygmaeus abelii) žije jen na Sumatře. Přestože byl v minulosti relativně hojný a obýval také část Malajského poloostrova, do dneška přežily podle odhadů poslední 2 až 3 tisíce kusů. Patří k nejohroženějším druhům zvířat světa s nevelkou nadějí na lepší zítřky. Příčinou fatálního zmenšení populace sumaterského orangutana je mimo pronásledování především rozsáhlé odlesnění Sumatry. Ve stromovém patře tropických deštných pralesů tento lidoop žije, shání potravu, spí, odchovává mladé a ukrývá se. Mimo prales zkrátka nemůže žít. V důsledku kácení a vypalování v posledních desetiletích se výměra deštných pralesů natolik zmenšila, až zůstal orangutanům jediný prales v národním parku Gunung Leuser na severu ostrova. (www.lideazeme.cz)



  13. Které z následujících tvrzení není podle uvedeného textu pravdivé?
    1. Orangutani žijí pouze na ostrovech.
    2. Člověku jsou inteligencí nejblíže šimpanzi.
    3. Přirozeným domovem orangutanů je prales.
    4. Není naděje na přežití orangutanů.
    5. Vědci provádějí genetické rozbory orangutanů.


  14. Co bylo především cílem autora uvedeného textu?
    1. Seznámit čtenáře s životem orangutanů.
    2. Varovat před kácením a vypalováním deštných pralesů.
    3. Seznámit čtenáře s prací vědců.
    4. Poznat oblasti, kde orangutani žijí.
    5. Upozornit na ohroženost orangutana.

       

      U každého z následujících tvrzení rozhodněte, zda je podle informací uvedených v textu pravdivé.



  15. Orangutanů sumaterských není více než orangutanů bornejských.
    1. ano
    2. ne


  16. Životní podmínky pro život orangutanů se neustále zhoršují.
    1. ano
    2. ne

       

      V následujících úlohách vycházejte pouze z informací uvedených v úvodním textu. Každou úlohu řešte nezávisle na ostatních.

      Text k úlohám 17 až 20

      Dvaapadesát let poté, co v tehdejším Československu začalo televizní vysílání, spustila Česká televize svůj třetí kanál. Od včerejška tak mohou diváci v Česku i ve světě sledovat program ČT 24 zaměřený výhradně na zpravodajství a publicistiku. Spuštění zpravodajského kanálu označil šéf ČT Jiří Janeček za podobný historický zlom, jako byl v květnu roku 1970 start druhého programu či o tři roky později zahájení barevného vysílání. Na Kavčích horách se o nonstop zpravodajství uvažovalo již od konce devadesátých let. Základem vysílání budou zprávy každou celou hodinu. Stanice nabídne i řadu dalších pořadů a magazínů. Více času mají dostat regiony, kultura či ekonomika, počítá se s diskusními pořady. Vysílání je zatím zkušební v osmnáctihodinovém režimu. Do plně nepřetržitého provozu by se měla stanice pustit od září. O spuštění zpravodajského kanálu se v roce 1998 zmiňoval už tehdejší ředitel ČT Ivo Mathé. Podle Zdeňka Šámala, který nyní v ČT vede zpravodajství a měl na starosti i rozjezd ČT 24, se však reálné plány zrodily teprve před rokem. Další rok trvalo jejich naplnění.

      Nový program ČT 24 je zatím možné naladit na kabelu, satelitu či internetu a v rámci zkušebních digitálních sítí. Majitelé satelitů jej mohou přijímat přes družice Eurobird. Do své nabídky Klasik jej zařadil kabelový operátor UPC. Další z provozovatelů kabelových sítí, společnost Karneval Media, zatím s ČT jedná. (podle MF Dnes, 2005)



  17. Odkdy se Česká televize podle uvedeného textu připravovala na vysílání kanálu ČT 24?
    1. od zahájení vysílání
    2. od roku 1998
    3. od roku 2004
    4. od počátku roku 2005
    5. od konce devadesátých let


  18. Kterým z následujících způsob nebylo podle uvedeného textu na počátku vysílání možné naladit program ČT 24?
    1. prostřednictvím družice Eurobird
    2. prostřednictvím digitálních přijímačů
    3. prostřednictvím satelitu
    4. prostřednictvím kabelové sítě UPC
    5. prostřednictvím kabelové sítě Karneval Media


  19. Která z následujících informací o České televizi není podle uvedeného textu pravdivá?
    1. Nový televizní kanál ČT 24 zatím vysílá ve zkráceném provozu.
    2. Televize vysílá v barevném schématu od roku 1973.
    3. Šéf zpravodajství České televize dostal na starost rozjezd kanálu ČT 24.
    4. Česká televize vždy vysílala na dvou programech.
    5. Program ČT 24 lze sledovat v kterékoliv zemi na světě, kde je internet.


  20. Která z následujících relací bude podle uvedeného textu základem nového kanálu ČT 24?
    1. diskusní pořady
    2. regionální zpravodajství
    3. zpravodajské relace
    4. publicistické pořady
    5. kulturní magazín

       

      1.5 Antonyma

      Antonyma jsou slova opačného významu (např. konkretizace – abstrakce, jakostní – partiový, vyvrhnout – pozřít, pečlivě – lajdácky, z lesa – do lesa, hurá – ach jo). Všimněte si, že antonymy se mohou stát různé slovní druhy.

      Úlohy testují, jak přesně dokážete rozlišovat mezi významy slov. To má totiž hlubší význam: dvojice slov, která mají mít opačný význam, představují rámec vašeho myšlení, chápání a dorozumívání se s druhými. Pokud umíte pracovat s jemnými rozdíly ve významech slov, máte možnost lépe se učit a přesněji rozlišovat obsah sdělení. A to je při studiu velká výhoda.

      Cílem je vybrat z nabízených možností tu, která se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. Někdy je to přesný opak (např. vlevo – vpravo), jindy budete muset hledat slov, které je opačnému významu svým smyslem nejbližší (např. jasný – potemnělý, čili temný).

      Při řešení těchto úloh je potřeba být ostražitý, protože nabízené možnosti obsahují často jen velmi malé rozdíly. Určitě se vyplatí, když si dobře promyslíte přesný význam slova v zadání – bude se vám pak snáze hledat jeho protiklad, opak.

       

      V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu v zadání.



  21. SLAST
    1. zlo
    2. strádání
    3. pláč
    4. zlořád
    5. zlozvyk


  22. POZVOLNÝ
    1. rázný
    2. svéhlavý
    3. rozhodný
    4. náhlý
    5. živelný


  23. RISKANTNÍ
    1. klidný
    2. nezajímavý
    3. jistý
    4. stejný
    5. mírumilovný


  24. NETEČNOST
    1. zájem
    2. prospěch
    3. náklonnost
    4. pochopení
    5. přecitlivělost


  25. MARNOTRATNÝ
    1. ohleduplný
    2. rozvážný
    3. skromný
    4. prostý
    5. spořivý


  26. VEŘEJNÝ
    1. státní
    2. soukromý
    3. vlastní
    4. domovní
    5. občanský