Práce s textem (výběr ze státního testu 2015)

Na každou otázku je jen jedna správná odpověď.

 

Text k otázkám č. 1-5

 

Je známo, že pan Šatra
pro krejcar nezná bratra –
a včera kvůli korunce
prý skočil hlavou do hrnce
ze čtrnáctého patra.


A když mu soused na to řek:
„Člověče, vy jste vadný –
to nemáte strach o mozek?“
On pravil: „Nemám žádný.“


Zadej příjmení a jméno:
  1. Která z následujících možností nejlépe vystihuje vlastnost pana Šatry popisovanou v první sloce výchozího textu?
    1. lakota
    2. odvaha
    3. nepřátelství
    4. neopatrnost


  2. Text je hádanka.
    1. ano
    2. ne


  3. Každý verš začíná jednoslabičným slovem.
    1. ano
    2. ne


  4. V textu se vyskytuje podstatné jméno v 5. pádě.
    1. ano
    2. ne


  5. V obou slokách se rýmuje první verš s druhým veršem.
    1. ano
    2. ne

       

      Text k otázkám č. 6-8

       

      (1) Židovské město v Mikulově patřilo mezi nejvýznamnější na Moravě. Židé zde měli školu, synagogu a velký hřbitov. V osmnáctém století byl Mikulov sídlem vrchního zemského rabína pro celou Moravu.

      (2) Mezi rabíny jeden z nejučenějších se jmenoval Šmelke. Povídali se o něm všelijaké příběhy. Říkalo se, že důchody mikulovských rabínů byly velké, ale u rabína Šmelka bylo prý peněz pořád málo. Každého toulavého žebráka, který u něho zaklepal, obdaroval tak štědře, že rabínovi a jeho rodině leckdy nezůstal ani haléř. Všecky peníze, které rabín během dne dostal, rozdal ještě do západu slunce chudým, při východu hvězd nebyla v jeho domě ani vindra. A když už nebyly doma peníze, rozdával rabín třebas nábytek nebo šaty.

      (3) Onehdy daroval žebrákovi prsten. „Cos to udělal?“ naříkala rabínova manželka. „Vždyť ten prsten stál čtyři sta rýnských a byla to naše nejdrahocennější věc!“

      (4) Paní rabínová byla štědrá a milosrdná žena, ale čtyři sta rýnských je čtyři sta rýnských! Rabín Šmelke se na okamžik zarazil. Potom zavolal žebráka zpět a povídá mu: „Poslechni, dozvěděl jsem se právě, že ten prsten má cenu čtyř set rýnských. Měl by sis dát pozor, aby tě někdo nenapálil, až ho budeš prodávat!“

      (5) Jindy zase rabín Šmelke pomohl staré ženě, které shořel dům. Ubytoval ji u sebe, aniž by za to něco požadoval.



  6. Které z následujících tvrzení o rabínu Šmelkovi je pravdivé?
    1. Žádného toulavého žebráka nenechal odejít s prázdnou.
    2. Byl velmi moudrý, a proto byl jmenován vrchním zemským rabínem.
    3. V případě darovaného prstenu se zachoval přesně podle rady své ženy.
    4. Nařídil žebrákovi, že prsten nesmí prodat za méně než čtyři sta rýnských.


  7. Který z následujících typů textu nejspíše odpovídá výchozímu textu?
    1. bajka
    2. pověst
    3. životopis
    4. anekdota


  8. Které z následujících tvrzení o textu není pravdivé?
    1. V Mikulově stály dvě velké židovské stavby.
    2. Ve Šmelkově domě někdy nebyly vůbec peníze.
    3. Rabínu Šmelkovi shořel dům.
    4. Prsten byl velmi drahý.


  9. Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly:

    A) Kupodivu však šla otevřít lehce a ven se vykutálely dvě kuličky proti molům.

    B) Nechtěla se totiž uhodit do nosu o zadní stěnu skříně. Udělala ještě krok, pak druhý a třetí. Pořád čekala, kdy už narazí na dřevo – a ono pořád nic. „To musí bejt úplná veleskříň,“ pomyslela si.

    C) Okamžitě si vlezla do skříně a zabořila do nich obličej, ale dveře nechala otevřené, protože dobře věděla, že ve skříni se samo zavře leda úplné ťululum. Za chviličku se zavrtala hlouběji a zjistila, že za první řadou kabátů visí ještě další.

    D) Za druhou řadou už byla skoro tma a Lucinka raději natáhla ruce před sebe.

    E) Podívala se dovnitř a uviděla tam viset samé kabáty – hlavně to byly dlouhé kožichy.

    F) Lucinku napadlo, že by se mohla podívat, jestli skříň nepůjde otevřít, i když byla předem smířená s tím, že bude zamčená.

    1. A - F - E - C - D - B
    2. E - A - C - F - D - B
    3. F - E - A - C - B - D
    4. D - C - F - B - A - E
    5. F - A - E - C - D - B

       

      Text k otázkám č. 10-13

       

      (1) Premiéra filmu Čtyřlístek ve službách krále se odložila o měsíc. Za důvod označili jeho tvůrci vylaďování posledních detailů počítačové animace. Nakonec právě animační stránka Čtyřlístku ve službách krále vadí nejméně.

      (2) Ve filmu je zachována podoba postaviček z původních komiksů, které poprvé světu představil jejich tvůrce Jaroslav Němeček již v roce 1969. Fifinka, Myšpulín, Piňďa a Bobík zkrátka vyhlížejí věrně, tedy stejně jako v komiksech. Jejich slunečný svět si stále drží své veselé barvy a postavičky se pohybují docela přirozeně, byť od nich filmový příběh ani nežádá žádné zvláštní úkony kromě série katastrof z běžných grotesek. Režisér prý na Čtyřlístku vyrůstal a jeho sešity si prohlížel už v době, kdy ještě neuměl číst. Za svou práci se rozhodně nemusí stydět, totéž platí i pro hravou hudbu Ondřeje Soukupa.

      (3) Tím ale pouť síní slávy končí, dál už vedou jen schody do suterénu. Dláždí je dva základní kazy: neskutečně slabý, chaotický scénář a nezměrné množství odkazů na různé výrobky sponzorů filmu. Můžeme jen hádat, jak jedno ovlivňovalo druhé. Ale dejme tomu, že nejmenší diváci logiku ve filmu hledat nebudou. Hlavně že se zboří narozeninový dort pro Fifinku a lvem vystrašené obyvatelstvo ječí, prchá a padá.

      (4) Dospělí zřejmě v sále nevydrží, i když se obrní trpělivostí a ponoří se do pocitu příjemné nostalgie po vlastním dětství. Jenže zanechat potomky v sále znamená jisté nebezpečí: rodič je vystaví mohutnému reklamnímu útoku. Sledování filmu se tak mění v listování omalován  



  10. Na premiéře filmu Čtyřlístek ve službách krále se dětem rozdávaly omalovánky.
    1. ano
    2. ne  


  11. Kvůli některým děsivým scénám musí malé děti sledovat film Čtyřlístek ve službách krále pouze s rodiči.
    1. ano
    2. ne  


  12. Film Čtyřlístek ve službách krále měl premiéru v suterénu, kam se ze slavnostní síně šlo po dlážděných schodech.
    1. ano
    2. ne  


  13. Režisér filmu Čtyřlístek ve službách krále Jaroslav Němeček svůj úkol zvládl se ctí, jinak má však film určité nedostatky.
    1. ano
    2. ne

       

      Text k otázkám č. 14-16

       

      Na chvilku jsem se schoval za jednou velkou díží a pak jsem putoval po horní polici zpátky. Začal jsem využívat ocásku čím dál tím víc. Celou cestu jsem pobíhal od ucha jednoho hrnce k druhému, zatímco dole pode mnou kuchaři a číšníci jako jeden muž kmitali, z kastrolů se valila pára, pánve prskaly a z talířů se kouřilo. Připadal jsem si skvěle a pomyslel jsem si: Bože, chlapče, to je ale život! Jak prima je být na chvilku myší a plnit takovéhle vzrušující poslání!

      Tak strašně jsem to prožíval, že jsem úplně zapomněl, že jsem se ocitl v zorném poli kohokoliv z kuchyně, kdo by náhodou vzhlédl vzhůru. To, co se přihodilo v příštím okamžiku, se zběhlo tak rychle, že jsem neměl čas na záchranu. Zaslechl jsem, jak nějaký cizí hlas ječí: „Myš! Podívejte se na tu špinavou malou myš!“ Dole pod sebou jsem zahlédl bíle oděnou postavu s vysokou bílou čepicí a potom se zableskla ocel.



  14. Následující možnosti pocházejí z pokračování výchozího textu. Která z nich na výchozí text navazuje bezprostředně?
    1. Kličkoval jsem kolem něj, zahýbal a vybíral zatáčky. Pak opět kličkoval a rychle měnil na kuchyňské podlaze směr.
    2. To vzduchem prosvištěl nůž na krájení. Koncem ocásku mi vystřelila bolest a já najednou padal a padal hlavou dolů k zemi.
    3. I přitom, jak jsem padal, jsem pochopil, k čemu došlo. Věděl jsem, že mi odsekli konec ocásku, že se co nevidět rozplácnu o podlahu.
    4. Zbývala jenom jediná cesta, a to vzhůru. Zaťal jsem drápky do chlupaté ponožky a prchal nahoru, výš a výš po lýtku a přes koleno na stehno.  


  15. Které z následujících tvrzení nejlépe vystihuje výchozí text?
    1. Příběh prožívá chlapec, který se na chvilku stal myší.
    2. Příběh prožívá myš, která se na chvilku stala chlapcem.
    3. Příběh prožívá chlapec, který by se chtěl na chvilku stát myší.
    4. Příběh prožívá myš, která by se chtěla na chvilku stát chlapcem.  


  16. Určete literární druh ukázky.
    1. lyrika
    2. epika
    3. lyrickoepické dílo