Komentovaný test OSP 2 (část 2)
2. ANALYTICKÝ ODDÍL
Slovo analytický znamená rozvazovat, rozebírat. Analýza je metoda zkoumání složitějších skutečností tím, že si je rozložíme na jednodušší.
V analytických úlohách půjde o detailní poznání podrobností a jejich vzájemných vztahů a souvislostí. Úlohy analytického oddílu zkoumají vaši schopnost
rozumět vztahům, umět se v nich orientovat, provádět jejich analýzu a vyvozovat z nich důsledky. Je podstatné jít k jádru věci, umět si položit
a následně také zodpovědět otázky typu Jak toto souvisí s tamtím?, Jak tamto ovlivňuje tamhleto? Jde o to, abychom se důkladným zkoumáním detailů
a podrobností nakonec dobrali pochopení věci.
Celý analytický oddíl se skládá z úloh, které můžeme rozdělit do dvou skupin: 1. tzv. zebry a 2. grafy a tabulky. Jde o dva typy analytických
úloh. Zebry pracují se systémem logických předpokladů. Úlohy s grafy a tabulkami jsou založeny na práci a orientaci v těchto zjednodušených modelech
skutečnosti. Protože graf je zjednodušeně zaznamenaný vztah mezi dvěma proměnnými a tabulka obsahuje údaje, jejichž vzájemné vztahy jsou "zakódovány"
do celkového uspořádání sloupců a řádků.
2.1 Zebry
Zebry zjišťují vaši schopnost porozumět zadaným vztahům a vyvodit z nich důsledky. Úloha tohoto typu má na začátku text. Jeho cílem je seznámit vás se souborem počátečních podmínek, ze kterých budete potom ve svých úvahách vycházet při řešení zadaných úloh. Aby bylo pro vás jednodušší si vše názorně představit, jsou tyto podmínky uvedeny v nějakém příběhu.
Pro snadnější a rychlejší vyřešení těchto úloh vám pomůže, když si nakreslíte jednoduchý náčrtek či tabulku nebo si ze zadaných podmínek vypíšete několik poznámek. Můžete také používat systém svých vlastních značek. Podstatné je, abyste se v nich dokázali orientovat a aby vám usnadňovaly řešení. Těmito poznámkami si jednotlivé vztahy ze zadání ujasníte a zjistíte, co přesně o vztazích ze zadání vlastně víte. Stejně jako u všech ostatních úloh i u zeber se vyplatí být velmi pozorný při četbě zadání. Zejména je důležité dávat pozor na slova může a určitě musí a uvědomit si jejich významový rozdíl.
Na první pohled se zdá, že jsou úlohy hodně složité. Hlavní ovšem je nenechat se složitostí odradit. Většinou zjistíte, že úlohy jsou nakonec jednodušší, než vám při počátečním čtení připadá. Přestože úlohy vycházejí z jednotného zadání, je nutné řešit každou úlohu zvlášť. Je to proto, že údaje v jednotlivých úlohách spolu nemusí souviset.
Při řešení zeber je nejlépe postupovat tak, že u každé z nabízených možností ověříte, zda není v rozporu s podmínkami ze zadání a také zda neodporuje logickým souvislostem, které ze zadání vyplývají. Jak už jsme si řekli, je nejlépe začít nějakým nákresem nebo tabulkou.
Text k úlohám 1-4
Matouš, Dominik, Igor a Kryštof uspořádali dva turnaje – v pexesu a v dominu. V každém turnaji hrál utkání každý s každým jednou a podle výsledků se stanovilo celkové pořadí v každém z turnajů. Za celkové první místo v turnaji byly 3 body, za druhé 2, za třetí 1 a za poslední žádný bod. Víme, že:
- Žádný chlapec se neumístil v obou turnajích na stejném místě a na každém místě se vždy umístil pouze jeden chlapec.
- Igor ani Kryštof nebyli v žádném turnaji první, zato byli oba poslední (v každém turnaji jeden z nich).
- Matouš byl první v pexesu, Dominik v dominu.
- Matouš a Kryštof se umístili lépe v pexesu než v dominu. Dominikovi a Igorovi se zase více dařilo v dominu, umístili se lépe než v pexesu.